Staken

Vandaag staken de leerkrachten.
En wat wil… IK ben een leerkracht.
Tenminste, ik heb mijn diploma.
Waarom zeg ik dit? Nou zoals jullie weten heb ik geen werk. Of tenminste, geen vast werk.
Op het moment werk ik zelfs maar 12 uur, maar ook dit is geregeld via een payroll bedrijf.
Ik zou er 8 uur bij krijgen, maar dit laat op zich wachten.
Waarom? Nou precies om de reden waarom er vandaag meer dan 1700 scholen dicht zijn, waarom er leerkrachten van meer dan 3300 scholen staken!
Juist: omdat de overheid bezuinigt/wil bezuiningen op het (passend) onderwijs!!

Nu hoor je uiteraard veel geluiden van de ouders die er helemaal niet blij mee zijn dat wij gaan staken. Maar dat is toch juist de bedoeling? Dat klinkt misschien stom, maar als er niemand gedupeerd van zou worden dat de leerkrachten staken dan is heel het effect van het staken weg! Ik begrijp deze ouders ook wel, niet iedereen kan een oppas regelen of opvang en als ze wel opvang kunnen regelen kost dit hun extra geld.
Maar de leerkrachten staken niet puur en alleen voor zichzelf! Het is niet zo dat we staken omdat we meer salaris willen of omdat we minder willen werken of whatever!
Nee we staken omdat er steeds meer mensen ontslagen moeten worden, omdat het onderwijsniveau achteruit gaat, omdat er straks geen geld meer is om kinderen die het nodig hebben extra begeleiding te bieden.
We gaan weer terug naar de tijd dat er 40 kinderen in een klas zitten en wanneer je het moeilijk hebt ivm een stoornis of leerachterstand dan heb je pech. Maar niet alleen die “speciale” kinderen gaan erop achteruit. Nee ook de kinderen die er juist bovenuit springen. En de kinderen die eigenlijk gewoon gemiddeld zijn. Want nu heeft de leerkracht meer tijd voor die kinderen omdat er RT bestaat, omdat er Passend Onderwijs is. Maar straks, als alles weer op een hoop gegooid wordt omdat er gewoon geen geld meer voor is, dan krijgt iedereen evenveel aandacht. Oftewel, even WEINIG!
Het is nu soms al bolwerken hoe je de aandacht verdeeld, wat als het Passend Onderwijs ook nog weg valt…
Geef een reactie

