Kookinspiratie

Elke dag is het weer dezelfde vraag: “wat eten we vandaag?!”. En die vraag mag ik eigenlijk altijd beantwoorden want ik ben ook degene die kookt. Soms komt hubbie to be wel met een antwoord maar dat is dan net zo inspiratieloos als de antwoorden die ik al lang en breed bedacht had! Ik geef het toe, ik ben niet zo creatief. Soms wel hoor, dan bedenk ik opeens iets, voer ik het uit en blijkt het lekker te zijn! Maar stom als ik ben vergeet ik het op te schrijven en een paar weken later… “Wat was het ook alweer?”.

Nu roep ik al een tijdje dat ik een schriftje wil waar ik alles in op kan schrijven. Zodat ik straks alleen maar dat schriftje open hoef te doen en ik kan kiezen. Soms komt er iets bij, na een creatie van mezelf. En soms zoek ik gewoon op ah.nl en kan ik dat erin plakken.

Wel ben ik een luie koker. Ik sta liever geen uur in de keuken. Een half uur vind ik lang genoeg. Ook kies ik vaak dingen waarbij je niet al teveel ingrediënten voor nodig hebt. Ik heb namelijk vaak die dingen niet in huis en dan koop ik weer iets wat ik maar voor de helft of kwart gebruik en de rest… U raadt het al: vuilnisbak!

Aangezien ik van mijn schoonmoeder alweer 3 heerlijke gerechten heb overgenomen die ik zo 1x per maand maak.. Bedacht ik me dat mijn lezers ook vast wel wat gerechtjes hebben die ze graag klaar maken en (best belangrijk) die ze ook lekker vinden.

Bij deze dus. Een recept aub.

En omdat ik de moeilijkste niet ben, zal ik alles uitproberen en daarna een review schrijven. Wat ik (en hubbie to be uiteraard) er van vond!

14 gedachten over “Kookinspiratie

  1. Eh ja, ik ben ook een beetje een luie koker, maar meestal kook ik alleen voor mezelf, dus dan heb ik sowieso geen zin om er veel aan te doen. Maar wat wel lekker is, is een paprika gevuld met gehakt en mais en dan die paprika nog in de oven doen! 🙂

  2. Ooh dan heb ik een hele lekkere, en makkelijke: Balinese Kip

    ± 250 gr kip in blokjes gaar bakken. 2 uien klein gesneden meebakken.
    Als alles gaar is, dan een halve liter water erbij. Daar doe je dat het volgende in:
    3 eetlepels suiker, 4 eetlepels ketjap manis, 4 eetlepels tomaten ketjup, 1 kipboullionblokje en een scheutje natuur azijn. Dit goed roeren en dan ± 10 min laten pruttelen. Ondertussen kook je witte rijst.

    Je doet 1,5 eetlepel bloem in een bakje en doet daar wat koud water bij, dit maak je tot een glad papje. Als dit een mooi glad papje is, doe je dit al roerend bij de kip om dit alles wat te binden. (geen bindmiddel, want daar zit toch een smaakje aan wat niet ten goede komt van de saus vind ik).

    De rijst en kip smaken erg lekker met een schepje cocktailvruchtjes erbij of erdoor! Mjam!
    Zo makkelijk en zó lekker.

  3. Ik had hier ook altijd heel veel moeite mee, totdat ik een menubord ging maken. Hier heb ik al mijn recepten in staan en nu bedenk ik eigenlijk moeiteloos wat we heel de week gaan eten. Lekker op zaterdagochtend, met z’n tweeën aan tafel. Als we iets nieuws uitproberen wat we lekker vinden gaat ie ook direct in het bakje. http://www.mcdid.nl/2012/03/24/menubord/

  4. Oh, lastig hè om elke keer weer te bedenken wat je moet eten. Heel herkenbaar 😉 Ik ben zelf erg van de ovenschotels en vind het leuk om dingen uit te proberen en recepten bewaar ik in een map.

    Ik zal je zo een recept mailen wat bij ons altijd goed in de smaak valt!

    Een fijne dag en kokkerelze 😉
    liefs Insoon

  5. Ik heb hier ook een soortgelijk schriftje liggen. Hij heeft zelfs een titel: Smulboek! Ik plak er veelal recepten in die ik uit tijdschriften scheur, maar soms bedenk ik zelf wat en schrijf dat er dan in. Net als jij ben ik een luie koker en wil ik ook niet teveel ingrediënten die je vervolgens na tig jaar stoffig terugvindt in je keukenkastje.

    Ik zal je wat recepten mailen, is denk ik makkelijker dan hier plaatsen. Komt eraan!

  6. Ik heb niet echt een recept. Ik heb van de week wel bij de jumbo een pakje op gehaald waarmee je chrispy chicken kunt maken. Was erg lekker. Weet zo even het merk niet meer, maar als je het wilt weten wil ik het wel even op zoeken.

  7. Leuk, ik had vroeger ook zo’n schriftje waarin ik alles opschreef, twee grote a4 schriften vol heb ik. Niet allemaal zelf bedacht hoor, ook overgeschreven… Een heel makkelijk recept:
    1 pak spekjes, 1 of 2 bakjes champignons en wat uien in een pan gooien en aanbakken. Eventueel wat paprika of prei erbij, en je hebt een heerlijk herfstmenu, in een paar minuten 🙂

  8. Het is soms voor ons ook weer een uitdaging wat we die dag zullen eten/koken, maar gelukkig komen we daar altijd wel uit;-) Ik heb zo’n schriftje en ik kan je zeggen, ideaal! Toevallig heb ik gisteren een nieuw recept gemaakt en het smaakte heerlijk. Het is een lekker wintersoepje, komt ie:
    2 wortels
    2 rode paprika’s
    1 grote of 2 kleine bataat aardappels (zoete aardappels)
    1 ui
    1 teentje knoflook
    2 tabletten groentebouillon of rundvlees (ik koos voor rundvlees want dat is net iets krachtiger van smaak)
    1 liter water
    En dan is het heel simpel, je snijd alle groentes en de aardappel klein, je wokt dit alles in een grote wokpan en daarna hevel je het over in een soeppan. De tabletten + water erbij, aan de kook brengen en vervolgens 20 minuten laten doorkoken zodat alles zacht wordt. Vervolgens pureren en klaar is kees! Lekker met een stokbroodje en wat kruidenboter.
    Bon appetit!

Geef een reactie

