Tot ziens of vaarwel?

Op 12 december 2008 haalde ik mijn diploma. Ik was officieel leerkracht basisonderwijs. Tenminste, dat stond op het papiertje. In werkelijkheid was er geen vast werk en moest ik gaan invallen. Niet iets wat echt leuk is. Geen vaste collega’s, geen band krijgen met de kinderen, vakanties (12 hele weken, bijna een kwart jaar!) niet uitbetaald krijgen.. Tot 2x toe kreeg ik een eigen klas. Dit vond ik wel leuk, maar zag ik mezelf niet tot aan mijn pensioen doen. Toch bleef ik doorgaan met invallen en zoeken naar werk in het onderwijs want tsjah.. Daar had ik mijn diploma toch voor gehaald?

Nu is het al sinds vorig jaar enorm moeilijk om hier in het zuiden werk te krijgen in het onderwijs. Je moet echt ontzettend veel geluk hebben wil je ergens binnen komen, want er zijn contractstoppen en vele bezuinigen. Er moeten bij het bestuur waar ik inval ongeveer 20 mensen ontslagen worden terwijl ze al een hoop leerkrachten vervroegd met pensioen hebben laten gaan.
Zoals het er nu ook naar uit ziet blijft het zo nog wel een paar jaar doorgaan.

Mede door bovenstaand gegeven ben ik gaan nadenken. Wil ik hierop wachten? Zo nee, wat dan? Dat was nogal een moeilijke vraag.. Ik ben gaan nadenken over waar mijn talenten liggen en ben uiteraard ook gaan kijken naar wat mogelijk is. Het is nu eenmaal crisis dus werkgevers kunnen veel eisen stellen. En heb je geen diploma in de sector en geen ervaring dan heb je pech. Dan kom je er nu niet in.

Uiteindelijk besloot ik om te gaan solliciteren op iets waarvan ik weet dat ik het kan en waarbij ik doorgroei-mogelijkheden zie. Vooral dat laatste vind ik erg belangrijk want ik wil wel blijven leren, groeien en verder komen in een bepaalde sector. Het moet me in de toekomst helpen om eventueel over een aantal jaar verder te kijken.

Ik kwam uit bij KPN. Er was een vacature voor medewerker factuurservice en de voorwaarden waren goed. Je kan er een opleiding volgen en elk jaar krijg je een potje met geld waarmee je cursussen kunt gaan volgen die jou verrijken. Precies wat ik wil dus. Vastigheid, met kans op doorgroei en persoonlijke groei.

Na een ontzettend moeilijke en lange sollicitatieprocedure waarbij ik herhaaldelijk heb moeten praten als brugman, mezelf heb moeten verkopen en enorm creatief heb moeten zijn.. Ben ik aangenomen!!!

Vandaag kreeg ik het goede nieuws en maandag begin ik al met de 4-weken training. Ik ben echt super blij, nu heb ik eindelijk de vastigheid die mijn lief en ik kunnen gebruiken en kan ik eindelijk echt kijken naar de toekomst!

13 gedachten over “Tot ziens of vaarwel?

  1. Dat is even een flinke domper natuurlijk, maar die baan is dan wel weer leuk. Je doet je studie toch met een bepaald doel voor ogen en het is wrang als je het dan niet kunt uitvoeren.

  2. Oooo wat ontzettend geweldig zeg dat je aangenomen bent! Wat knap van je dat je het roer omgegooid hebt en het heft in eigen hand hebt genomen. Ik wens je heel veel succes en plezier toe!

  3. Gefeliciteerd! Wat balen wel, dat je de pittige opleiding tot leraar basisonderwijs hebt afgerond en dan zo naar alternatieven moet zoeken omdat er geen werk is :S Mijn zusje had hetzelfde, alleen heeft zij gelukkig part-time werk kunnen vinden in de regio Alkmaar..lastige tijden zijn het zeker. Heel veel succes en plezier alvast met de training!

  4. Wat fijn dat het je gelukt is om ergens anders werk te vinden. Ik snap het heel goed, ik zit in hetzelfde schuitje. Ik ben onderwijsassistent maar hier is ook geen werk. Nu ben ik ook op zoek naar andere mogelijkheden. En dat is lastig, maar ik ben ook nog niet wat het iets gaat lukken. Eerst de dingen voor elkaar krijgen.

  5. Gefeliciteerd! Echt dapper dat je het roer hebt omgegooid en iets anders bent gaan zoeken (en hebt gevonden!)
    Ik herken het zo, wat je schrijft over het invallen en jezelf niet tot aan je pensioen voor de klas zien staan. Dat heb ik ook.
    Ben ook op zoek naar ‘iets anders’, maar dat valt ook hier niet mee.

  6. Oh, dat is inderdaad wel heel iets anders, maar wel super dat je de baan hebt gekregen. Gefeliciteerd meis!! Heb je er zin in om maandag te beginnen? En lekker dat je nu meer vastigheid hebt en doorgroeimogelijkheden voor de toekomst.

    liefs Insoon

    ps: ben je inmiddels wel weer uit de lappenmand?

Geef een reactie

