Oefenen met instellingen

Afgelopen Paas-weekend ben ik, ondanks mijn rugpijn, toch bezig geweest met mijn hobby. Ik was namelijk maanden terug, toen ik mijn camera kocht, al direct gevraagd als huisfotograaf op het internationale voetbaltoernooi van Unitas’59. Uiteraard ken ik de personen die het organiseren anders zouden ze me nooit vragen, maar vond het toch een eer! Daarom liet ik me door mijn rugpijn niet uit de weg slaan en ging ik gewoon. Ik had wel een aangepast schema voor mezelf gemaakt, want het was enorm koud en ik ben dus elke keer na 15 minuten buiten te zijn geweest weer naar binnen gegaan om even tot rust te komen. Vooral om mijn rug tot rust te laten komen.

Tijdens dit toernooi heb ik weer een andere functie op mijn mooie beauty uitgeprobeerd. Eerst fotografeerde ik alleen met de Av stand en de Tv stand, daarmee stel je óf alleen het diafragma in óf alleen de sluitertijd. De andere instelling past de camera dan zelf aan. Ik deed veel op automatisch dus, behalve 1 instelling, maar afgelopen weekend gebruikte ik de M stand, oftewel Manuel. Daarmee kan ik alles zelf bepalen, dus diafragma, sluitertijd en iso.

actieEn how I loved it!! Zo leerde ik mijn camera dus echt goed kennen. Wat gebeurd er met een hoge iso? En waarom is mijn foto nu overbelicht? Dat zijn vragen die ik voor mezelf kon beantwoorden door te spelen met de instellingen. Echt een geweldig gevoel geeft dat! Verder was ik naast de instellingen ook bezig met proberen mooie plaatjes te krijgen, dus ik keek naar compositie maar probeerde vooral gave actie foto’s te maken. Dat laatste is niet zo gelukt, van de 600 foto’s die ik heb gemaakt zijn de mooiste toch van naast het veld en niet van erop! Ik merkte ook aan mezelf dat ik het niet zo leuk vond, telkens maar dat voetbal fotograferen. Veel leuker vond ik de mensen eromheen, de kinderen, de honden, de ouders, de voetballers die aan het dollen waren… En uiteraard de feestavond.
meisjes bart hanseline vlag

Vooral die foto van mijn broertje en zijn vriendin vind ik leuk.. Want ik betrapte ze op een zoen en zo keek hij ook!
IMG_1658 publiek draaien MC

De compositie van het meisje op het speeltoestel is niet zo geweldig, maar komt omdat ik hem heb bijgesneden.
DJ dames

En? Wat vinden jullie van mijn foto’s?

9 gedachten over “Oefenen met instellingen

  1. Super leuk dat je dit mocht doen! Je foto’s zien er leuk uit.
    Met welke camera maak je deze foto’s? Ik ben aan het sparen voor een nieuwe camera dus ben overal een beetje aan het rond snuffelen wie welke camera gebruikt;)

    • Ik heb de Canon 650d! Ben er super blij mee.. :))
      Succes met de zoektocht, ik adviseer om bij de mediamarkt toch gewoon wat uit te proberen, hou de verschillende merken vast.. Want het is toch wat het fijnste in je hand ligt!

  2. De foto’s zien er super uit! Zelf ben ik niet zo’n ster in fotograferen dus de automatische stand is voor mij ideaal, maar ik snap als je dit erg leuk vind dat het een uitdaging is om je toestel steeds beter te leren kennen. En leuk dat ze je hiervoor vroegen!
    Goed weekend!

  3. Leuk om zo een beetje te spelen met je camera en dingen uit te proberen hè. Je foto’s zijn mooi geworden! Die foto van je broer en zijn vriendin is leuk… hij kijkt inderdaad wel ’n beetje betrapt, haha 😉

    Geniet van je weekend!
    liefs Isoon

Geef een reactie

